Změny v DPH pro rok 2015

Daň z přidané hodnoty s rokem 2015 prošla spoustou změn. Pojďme si nastínit ty, které jsou pro podnikatele nejvýraznější. V případě, budete potřebovat nějaké doplnění nebo budete mít nějaké otázky k DPH, obraťte se na nás.

1. Nespolehlivý plátce DPH

Přibylo zpřísnění pro rozhodování o nespolehlivosti plátce dle zákona o DPH. Pokud plátce neuvedl pravdivé nebo uvedl neúplně informace při registraci DPH a nedoplnil je ve lhůtě, která byla stanovena správcem.

2. Změna místa plnění DPH

Nyní už se nemusí poskytovatel telekomunikačních, rozhlasových, televizních a elektronicky poskytovaných služeb registrovat v každém státě zvlášť. Může se registrovat k tzv. zvláštnímu režimu jednoho správního místa. Registrace znamená jen jedno daňové přiznání v jedné zemi a přiznávat se daň bude dle jednotlivých států.

3. Zavedení druhé snížené sazby DPH

Daňové sazby sjednocené na 17,5% se ruší a bude zavedena druhá snížena sazba DPH ve výši 10% na:

– léky
– radiofarmaka
– očkovací látky
– chemické antikoncepční přípravky na hormonálním základě
– tištěné knihy
– obrázkové knihy pro děti
– hudebniny
– kojenecká výživa a potraviny pro malé děti
– mlýnské výrobky pro bezlepkovou dietu

3. Režim přenesení daňové povinnosti a jeho rozšíření

Od roku 2015 se rozšiřuje režim přenesení daňové povinnosti o další komodity

– dodání mobilních telefonů
– dodání herních konzolí
– laptopů
– obilovin
– technických plodin
– cukrové řepy atd.

Nově se také zavádí mechanismus rychlé reakce, což znamená možnost zavézt přenesení daňové povinnosti beze změny zákona na 9 měsíců jen nařízením vlády u plnění, u nichž Evropská komise nemá námitek.

4. Další změny v DPH

– do limitu obratu se opět bude započítávat pronájem nemovitých věcí. Limit obratu k registraci k DPH zůstává 1. mil Kč

– v případě zpřístupnění datové schránky je povinnost podávat daně pouze elektronicky
– zavedení pokuty do výše půl milionu Kč v případě nesplnění registrační, ohlašovací nebo jiné oznamovací činnosti.
– zavádí se pokuta ve výši 2 000 Kč za nesplnění elektronického podání