Nejzákladnější daňové změny pro rok 2015 – třetí část

Z předchozích dvou článků k daňovým změnám pro rok 2015 víme, jak je to nově s autorskými právy, slevami pro důchodce, životním pojištěním a dalšími slevami na daních.

Dnes si probereme solidární daň, opravné položky k pohledávce, příjmy z kapitálového majetku a změny v polhůtních závazcích pro rok 2015.

1. Solidární daň

V roce 2014 byla povinnost podat daňové přiznání v případě, že se zvýšila celková daň o solidární zvýšení daně. A také se zvýšila záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti.

Pokud se zaměstnanci zvýší měsíční záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti o solidární zvýšení daně a celková roční daň se o solidární zvýšení daně nezvyšuje, nemá zaměstnanec povinnost podat daňové přiznání. Daňové přiznání ale musí podat poplatník, u kterého se celková roční daň zvýší o solidární zvýšení daně.

2. Opravná položka k pohledávce

V roce 2014 bylo možné tvořit opravnou položku k nepromlčeným pohledávám, pokud od konce sjednané doby splatnosti pohledávky uplynulo více než 18 měsíců (až do výše 50%) nebo 36 měsíců (100% hodnoty pohledávky)

Nyní je možné vytvořit opravnou položku k pohledávce ve výši 100% již po 30 měsících.

3. Polhůtní závazky

V případě neuhrazených závazků se v roce 2014 zvyšoval v daňovém přiznání základ daně, pokud od splatnosti takového závazku uplynulo 36 měsíců.

Nyní se budou povinně tyto neuhrazené závazky dodaňovat v daňovém přiznání po 30 měsících. Dříve to bylo po 36 měsících.

4. Příjmy z kapitálového majetku

Nově je možné uplatnit proti příjmům výdaje i příjmy z kapitálového majetku. A to při zapůjčení zapůjčených peněz až do výše příjmů. V roce 2014 nebylo možné uplatnit výdaje žádné